.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, oktober 06, 2007

Ostfotografinnen



Dokumentarfilm von Pamela Mayer-Arndt, Deutschland 2006

Die offizielle Pressefotografie der DDR, vom Staatsapparat als Instrument der Propaganda in Auftrag gegeben, zeigt Militärparaden, Politiker und idealisierte Darstellungen des sozialistischen Menschen. Doch neben der Pressefotografie existierte nocheine unabhängige Fotografie. Eine Handvoll dokumentarischer Fotografen arbeitete freischaffend und im eigenen Auftrag. Oft an der Grenze zur Illegalität und der Zensur ausgesetzt, schufen sie ein realitätsnahes, kritisches und sensibleres Bild der DDR, das sich dem offiziell geforderten optimistischen Blick verweigerte.

In einer poetischen Zeitreise stellt der Dokumentarfilm von Pamela Mayer-Arndt die Ostberliner Fotografinnen Sibylle Bergemann, Helga Paris und Gundula Schulze Eldowy vor. "Ostfotografinnen" zeigt wichtige Fotoserien aus drei Jahrzehnten DDR, die oft einen anderen, weiblichen und zarten Blick offenbaren. Die Fotografinnen erläutern, vor welchem Hintergrund einzelne Fotoserien entstanden sind und wie ihnen trotz der Zensur so aussagestarke Fotos gelangen, die das wirkliche Leben in der DDR einfingen und nicht das Trugbild der Propaganda.

Zondag 7 oktober, 3SAT, 21.15-22.30.

Schenking collectie Leonard Freed aan Fotomuseum

Het Fotomuseum in Den Haag heeft ruim honderd foto's uit het archief van de Amerikaanse fotograaf Leonard Freed gekregen. Dat liet een conservator van het museum donderdag weten.

De vorig jaar overleden fotograaf was aangesloten bij het befaamde persagentschap Magnum. Van 1958 tot 1970 woonde hij in Amsterdam. De stad speelt een belangrijke rol in zijn carrière en zijn werk.

De schenking is gedaan door de weduwe van Freed. Het grootste gedeelte bestaat uit foto's die Freed in Nederland maakte. Vanaf zaterdag zijn deze te zien in een overzichtstentoonstelling in het Fotomuseum. Het beheer van de foto's komt in handen van het Gemeentemuseum in Den Haag.

Freed (1929-2006) maakte indrukwekkende reportages over de New Yorkse politie, de Zesdaagse Oorlog in Israel, maar ook over het kantoorleven van zakenlui op Broadway. Zijn werk verscheen in prominente tijdschriften en kranten als Der Spiegel, Libération en Sunday Times magazine.

Bron: ANP.


Fotojournaliste Alexandra Boulat overleden



Fotojournaliste Alexandra Boulat van het agentschap VII Photo is vrijdag op 45-jarige leeftijd in Parijs overleden aan de gevolgen van de hersenbloeding die haar in juni trof. Boulat maakte naam met haar fotoreportages van gewapende conflicten over de hele wereld, zoals de oorlogen in voormalig Joegoslavië, Afghanistan en Irak. De laatste twee jaar fotografeerde zij vanuit Ramallah de conflicten in het Midden-Oosten. Ze werkte voor tijdschriften als Time, Newsweek, New York Times Magazine, National Geographic, Geo en Paris Match.

In 1998 won Alexandra Boulat de Visa d'Or op het fotofestival van Perpignan. Ze was tien jaar lang verbonden aan het agentschap SIPA. In 2001 was zij een van de oprichters van het agentschap VII Photo.

Alexandra Boulat was de dochter van de Franse fotograaf Pierre Boulat en van Annie Boulat, de oprichtster en directrice van het foto-agentschap Cosmos.

Lees ook de verklaring op de website van VII Photo en bekijk een aantal van haar foto's bij ABC News.


A young female burn patient undergoing treatment at Herat Hospital, Afghanistan, October 2004. Foto Alexandra Boulat/VII

The woman, Shahima, 25, whose face is covered with a veil to protect her from flying insects, is one of at least a dozen women who end up in the burn department of the hospital each week. These women set themselves aflame to protest women's conditions in tradition-bound, male-dominated Afghanistan. They also set themselves on fire to escape domestic violence, which sometimes includes complete submission to their new stepfamily.

vrijdag, oktober 05, 2007

Lezing over fotograaf Leonard Freed (1929-2006)

Wim van Sinderen, conservator van het Fotomuseum Den Haag, geeft in het Joods Historisch Museum een lezing over Leonard Freed (1929-2006). Deze wereldberoemde Amerikaanse Magnum-fotograaf woonde in de periode 1958-1970 in Amsterdam.

Freed's eerste boek Joden van Amsterdam (Bezige Bij, 1958) was het begin van een reeks baanbrekende boeken over sociaal-maatschappelijke kwesties zoals de Burgerrechtenbeweging en het harde politiebestaan in de Verenigde Staten (Black in White America uit 1968 en Police Work uit 1980).

De lezing door Wim van Sinderen vindt plaats op 14 oktober 2007 om 14.30 uur in het Joods Historisch Museum.

Joods Historisch Museum
Nieuwe Amstelstraat 1
Amsterdam

Documentaire over Edward Burtynsky in première en op DVD

Morgen, 6 oktober, komen de Canadese fotograaf Edward Burtynsky en regisseuse Jennifer Baichwal naar Helmond om interviews te geven de over documentaire Manufactured Landscapes. De documentaire over het werk van Burtynsky gaat op 11 oktober in première. Op 20 november komt de documentaire uit op DVD. (In België op 4 december.)

Wat doet de industrialisatie met de landen China en Bangladesh? De Canadees Edward Burtynsky legt het al sinds de jaren ’70 vast. Een overzichtstentoonstelling van zijn werk is te zien in het Gemeentemuseum in Helmond.

Burtynsky laat zien wat wij met onze consumptiebehoefte aanrichten in de wereld. Dat klinkt nogal zwaar. Maar de foto’s stralen absoluut niet alleen kommer en kwel uit. Burtynsky let goed op details en compositie, met esthetische beelden als resultaat. Hij wil laten zien dat alle mensen worden gedreven door hetzelfde verlangen: een kans op een beter bestaan. En bewust of onbewust weet iedereen dat de wereld moet lijden voor deze zucht naar succes. Een ongemakkelijk dilemma.

In de tentoonstelling worden fragmenten getoond uit de prijswinnende documentaire Manufactured Landscapes. Hierin wordt Burtynsky gevolgd tijdens zijn reizen door China en Bangladesh. Deze documentaire is vanaf donderdag 11 oktober onder andere te zien in het Filmhuis Helmond. Op maandag 8 oktober geeft Edward Burtynsky een lezing op de Technische Universiteit Eindhoven.

donderdag, oktober 04, 2007

Activiteiten Noorderlicht

Boekpresentatie en Openbaar interview Lana Slezic
Zaterdag 6 oktober, 16.00 Der Aa-kerk


Emile Fallaux (hoofdredacteur Vrij Nederland) praat met Lana Slezic in een openbaar interview.

Twee jaar lang documenteerde Lana Slezic het leven van vrouwen in Afghanistan na de verdrijving van de Taliban. Uit haar reis door het land en de gesprekken die ze onderweg met vrouwen voerde, bleek dat Afghanistan nog steeds een meedogenloze en tribale staat is, waarin - zeker buiten Kaboel - meisjes en vrouwen de voornaamste slachtoffers zijn. Slezic's serie Verloochend vertelt het verhaal dat ze zelf niet kunnen vertellen.

Fotojournaliste Lana Slezic (Canada, 1973) publiceerde in kranten als The Sunday Times, Paris Match en The New York Times. Haar eerste fotoboek ‘Verloochend’ is onlangs uitgegeven door Uitgeverij Mets & Schilt.

Fotoboekenmarkt
Zaterdag 6 oktober, 11 - 16 uur Der Aa-kerk


Fotoboekenmarkt van gespecialiseerde antiquariaten en boekhandelaren waaronder Markus Schaden uit Keulen. Bijzondere en zeldzame boeken, voor de leek en de liefhebber. Veilinghuis Wish4books van veilingmeester Geert Postma houdt een voorbeschouwing van originele foto's en bijzondere fotoboeken die later dit jaar geveild zullen worden.


Leica, hoogtepunt van design

Zaterdag 6 oktober bij de Avro, om 13.55 uur op Ned. 1:

Hoogtepunt van design: Leica

De Leica is uniek in de geschiedenis van vormgeving in de twintigste eeuw, al was het maar omdat hij al zo lang meegaat. De Leica werd ontworpen in 1914 door ingenieur Oskar Barnack, maar kwam pas in 1925 op de markt. Het model was zonder meer revolutionair.

In deze aflevering een overzicht van de geschiedenis van de fotocamera. De nadruk zal liggen op de vernieuwende kenmerken van de Leica en in het bijzonder de vormgeving van dit toestel. Het merk Leica bestaat nog steeds. Met enige moeite is recentelijk de overstap gemaakt naar digitale fotografie. Maar wat voor nieuws er ook wordt bedacht, Leica zal altijd herinnerd worden om zijn klassieke modellen.


Portret Carl de Keyzer op Canvas

Vanavond zendt de Vlaamse tv-zender Canvas een portret uit van de bekende Gentse Magnum-fotograaf Carl De Keyzer. Het portret dateert uit 2001.

Carl De Keyzer werd bekend met zijn indringende reisreportages in o.m. India, de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten. Reeksen zwart-witfoto's die indruk maakten omdat ze beelden lieten zien die, hoe perfect gecomponeerd ook, altijd wel een weerhaakje hadden, een kritische blik.

Die combinatie van esthetische kwaliteit met een journalistieke invalshoek maakt dat Carl De Keyzer zich naar eigen zeggen 'tussen twee stoelen' bevindt: is wat hij doet documentaire fotografie of kunst?

In zijn thuishaven Gent geeft De Keyzer ons een inkijkje in zijn 'donkere kamer': een helder computeratelier, vanwaar hij zijn beelden (in 2000 al) elektronisch doorstuurt naar Magnum, het prestigieuze fotoagentschap waarvan hij één van de vier Belgische medewerkers en vennoten is.

Wat is het hoogste goed voor een fotograaf? Voor Carl De Keyzer niet zozeer zijn werk bij Magnum, noch tentoonstellingen - zoals EVROPA in het Keizer Karel-jaar - maar zijn fotoboeken (zeven tussen 1980 en 2000).

Rubriek 700, Canvas, 23.30-0.05


woensdag, oktober 03, 2007

Mariahoeve, foto's van Brand Overeem



Afgelopen week is verschenen het boek Mariahoeve, drie gezusters en de strijd om het bestaan, met foto's van Brand Overeem. Zaterdagochtend werd het uiterst lovend besproken door Martin Ros in de Tros Nieuwsshow. (Luister zelf in Windowsmedia, doorspoelen naar 1:59:30)

"Na de dood van hun broer waren de drie gezusters Geertje, Steventje en Maria op elkaar aangewezen. Gedrieën zetten ze het boerenbedrijfje van hun familie voort: een klein traditioneel gemengd bedrijf met wat land- en tuinbouw en veeteelt. En alles naar de menselijke maat, want moderne machinerieën hadden ze niet tot hun beschikking. De zusters waren lichamelijk misschien niet zo sterk meer, maar geestelijk des te krachtiger.

Zo begint hun strijd om het – eenvoudige en sobere – bestaan. De seizoenen en de etmalen bepaalden hun levensritme, het geloof was hun levenskompas. Ondanks de intensieve lichamelijke arbeid – ploegen, eggen, zaaien, planten, wieden en oogsten; maaien, hooien, voeren, melken en karnen – was er nooit gebrek aan tijd. Iedere dag had zijn stille momenten, gewijd aan rust en bezinning. Iedere week had zijn zondag, gewijd aan rust en kerkgang. De noeste arbeid en het gebrek aan enig modern comfort ten spijt werkten en woonden de zusters hun hele leven op De Mariahoeve tot zij, ieder op haar eigen tijd, ruim negentig jaar oud, stierven. Ze rusten in een naamloos graf – van God gekend."

Zie ook de website.
Uitgeverij De Fontein, ISBN 9789026123306, € 17,50

dinsdag, oktober 02, 2007

Elton John laat foto-expositie sluiten

Zanger Elton John heeft een tentoonstelling van foto's uit zijn verzameling laten sluiten. Hij vindt dat de expositie niet meer compleet is sinds de politie één van de foto's in beslag heeft genomen. Die onderzoekt of er sprake is van kinderporno.

Op de foto staan twee naakte meisjes afgebeeld. Elton John liet weten dat de afbeelding al over de hele wereld is tentoongesteld zonder dat dit ooit problemen heeft opgeleverd.

De bewuste foto is gemaakt door de Amerikaanse fotografe Nan Goldin. In 2001 werd de politie al eens ingeschakeld toen enkele van haar foto's in een galerie in Londen hingen. De klacht was dat het werk pedofielen zou aantrekken.


Fotoprijs vernoemd naar Lex van Rossen

De in februari overleden Nederlandse popfotograaf Lex van Rossen krijgt een eigen prijs: de Lex van Rossen Award, een tweejaarlijkse prijs voor jonge Europese popfotografie. Het is een initiatief van de organisatie van het Noorderslag/Eurosonic festival in Groningen, ondersteund door de Stichting Collexxx. Deze stichting beheert het oeuvre van Lex van Rossen en heeft daarnaast tot doel de muziekfotografie te stimuleren.

Tijdens en na Noorderslag is er in de Oosterpoort in Groningen een tentoonstelling van zeven jonge, talentvolle Europese muziekfotografen. De expositie, genaamd Popview, is te zien van 10 tot en met 31 januari en wordt daarna de hele maand februari in de Amsterdamse Melkweg vertoond. Tijdens het Noorderslagweekend (10 t/m 12 januari) bepaalt een vakkundige jury wie van de zeven fotografen de Lex van Rossen Award krijgt.

Van Rossen wordt algemeen beschouwd als één van de pioniers van de Nederlandse popfotografie en werkte als fotograaf ondermeer voor het NRC, het Haarlems Dagblad en OOR. In 2004 won hij de Pop Pers Prijs.

Fotografenavond-huwelijk

Anderhalf jaar geleden leerden fotografe Rinske Wegener en Focus-redacteur Robert Theunissen elkaar kennen op de maandelijkse Fotografenavond in het Amsterdamse café Kalkhoven. Volgend jaar april treden zij in Maastricht in het huwelijk.

(Maar wie van de mede-kroegtijgers mag de trouwfoto's maken? Dat wordt nog een heel delicate kwestie...)


maandag, oktober 01, 2007

Der Spiegel over Ziv Koren

Kinder, die Soldaten Kekse reichen - Kinder, die hinter militärischen Absperrungen spielen: Alltag in Nahost. Ziv Koren gilt als einer der besten Kriegsfotografen der Welt. Eine Berliner Ausstellung seiner Bilder gibt erschütternde Einblicke in den israelisch-palästinensischen Konflikt.

Lees meer in Der Spiegel.


Het water en de fotografie

Maandag 22 oktober 2007 geeft Drs. Flip Bool (Senior Collecties en Onderzoek Nederlands Fotomuseum / Lector Fotografie AKV/St. Joost) een lezing over de relatie tussen water en fotografie aan de Universiteit van Leiden.

Hoewel de fotografie zich na haar officiële introductie in 1839 vooral stormachtig ontwikkelde door de vraag naar portretten, vormden de stad en grote infrastructurele werken al snel belangrijke onderwerpen. Wanneer wij ons tot Nederland beperken, was en is er nauwelijks een buitenopname zonder water te maken. De geschiedenis van de Nederlandse fotografie laat zich deels dan ook lezen als een beeldverhaal over onze spreekwoordelijke strijd tegen het water. De waternoodramp van 1953 en het begeleidende fotoboek de ramp vormen wat dit betreft een dramatisch hoogtepunt.

Maandag 22 oktober 2007
Tijd 18.45 -20.15 uur
Plaats Lipsiusgebouw, zaal 005, Cleveringaplaats 1 Leiden

Sporen van Oorlog: fototentoonstelling van Jan Banning in Verzetsmuseum

Op donderdag 6 december aanstaande opent in het Verzetsmuseum de tentoonstelling Sporen van Oorlog.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet de Japanse bezetter zowel in het grensgebied van Thailand en Birma als op Sumatra een spoorlijn aanleggen door krijgsgevangenen en geronselde Aziatische burgers, de zogenaamde romusha's.

De leef- en werkomstandigheden van deze dwangarbeiders waren erbarmelijk. Velen overleefden de dwangarbeid niet. Meer dan een halve eeuw later ging fotograaf Jan Banning op zoek naar de gevolgen van deze ervaringen voor de overlevenden. Zijn project Sporen van Oorlog bestaat uit portretten in foto's en tekst van vierentwintig mannen, die als dwangarbeider aan één van deze spoorbanen hebben gewerkt: zestien voormalige krijgsgevangenen - vijftien Nederlanders en één Indonesiër - plus acht Indonesische ex-romusha's, wonend op Sumatra en Java. Zij zijn gefotografeerd zoals ze destijds werkten: met ontbloot bovenlijf. Het onderwerp heeft een zeer persoonlijk uitgangspunt: Bannings grootvader werkte aan de Birma-, zijn vader aan de Pakanbaroespoorbaan.

In 2005 opende het Verzetsmuseum een permanente tentoonstelling over Nederlands-Indië ten tijde van de Japanse bezetting. Ter gelegenheid van de 66e herdenking van de oorlog in de Pacific toont het museum nu de foto's van Jan Banning. De wisseltentoonstelling is dagelijks voor publiek te zien van 7 december 2007 t/m zondag 2 maart 2008.

Jan Banning (1954) studeerde geschiedenis in Nijmegen. Hij werkt sinds 1981 als fotograaf. Hij heeft zich de laatste jaren toegelegd op diverse thema's, o.a. fotoseries van de lange termijngevolgen van oorlog en van de wereld van de bureaucratie.

Sporen van oorlog. Overlevenden van de Birma-en Pakanbaroespoorweg is ook verschenen in boekvorm, uitgegeven door IF. Ipso Facto (ISBN 90-77386-01-7). Het boek is te koop in het museum en de erkende boekwinkel.

In de startblokken voor World Press Photo 2008

Op 1 december aanstaande opent World Press Photo de inzendingstermijn voor het online insturen van foto´s voor de nieuwe competitie. Meer details op de website van World Press Photo.

De uiterste inzenddatum is 10 januari 2008.

De jury zal komend jaar worden voorgezeten door Gary Knight van het agentschap VII.

Overige juryleden:

Jodi Bieber
Adam Bloomberg
Erin Elder
Craig Golding
Mary Anne Golon
Maria Mann
Enric Martí
Michael Nichols
Simon Njami
Swapan Parekh
Stephan Vanfleteren
Ju Yang

Erwin Olaf voor de klas

Leerlingen zo inspireren, dat zij hun talent ten volle benutten. Dat is het doel van de masterclasses die het ROC van Amsterdam door heel 2007 organiseert. Aanleiding vormt het tienjarig jubileum van de hoofdstedelijke opleidingsinstelling.

Op 2 oktober staat Erwin Olaf voor de klas. Hij vertelt hij aan zo'n honderdvijftig ROCvA-leerlingen over zijn ervaringen met zijn fotocamera.

Erwin Olaf is vooral bekend geworden door foto's te maken van mensen die niet helemaal voldoen aan het schoonheidsideaal. De geboren Hilversummer, die tegenwoordig in Amsterdam woont, heeft veel gefotografeerd voor grote multinationals. In 2005 kwam de fotograaf in het nieuws toen hij een fotomontage van Prinses Diana publiceerde, met een bloederige afdruk van een Mercedes Benz-ster in haar arm.

Bron: ROC van Amsterdam.


Arte Contacts terug op tv



De Frans-Duitse cultuurzender Arte zendt vanaf aanstaande zondag zes afleveringen uit van de serie Contacts/Kontaktabzüge, waarin bekende fotografen aan de hand van hun contactafdrukken aan een nadere beschouwing worden onderworpen. Het idee voor de serie kwam van de bekende fotograaf William Klein.

In het eerste deel: Rineke Dijkstra.

Zondag 7 oktober om 20.15.

Deel 2 op zondag 14 oktober, met Bernd en Hilla Becher en Thomas Struth.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.